@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00001047, author = {松元, 英理子 and 高松, 邦彦 and 坊垣, 美也子 and 今西, 麻樹子 and 関, 雅幸 and 中田, 康夫 and MATSUMOTO, Eriko and TAKAMATSU, Kunihiko and BOHGAKI, Miyako and IMANISHI, Akiko and SEKI, Masayuki and NAKATA, Yasuo}, issue = {12}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {While competency-based education has become a popular topic in the field of higher education, it has only recently been introduced in most Japanese universities. Kobe Tokiwa University is currently undergoing reforms—one of which is competency-based education. Our university has developed a common evaluation indicator called "Tokiwa competencies" that students can acquire through regular, quasi-regular (or remedial), and extra-curricular (or club) activities. This article describes the prototype of competency-based education in Kobe Tokiwa University and how it was developed through action research. Introducing our own efforts to effectively conduct competency-based education, this article details the prototype of lecture-select-coaching through a combination of competency-based education and a web-based support system that enables students to select courses using Tokiwa competencies. The Web-based Radar Chart System of Tokiwa Competencies facilitates a new way to visualize curricula using Tokiwa competencies through a combination of cosine similarity, multidimensional scaling methods (MDS), and scatter plotting. We conclude that it is important that students can reflect on and interpret Tokiwa competencies for themselves., コンピテンシーに基づく履修指導(支援)の構築を目的とし、2017年度前期・後期の履修登録期間中に学生20名を対象にチューター教員による面談指導(支援)を行った。指導(支援)用資料として「各学生のコンピテンシー自己評価レーダーチャート・自記式」と、シラバス記載の「評価方法と評価項目との関係」のデータから算出した「各学生の登録科目全体で獲得できるコンピテンシーのレーダーチャート・Web式」「基盤教育分野40科目の関連性を2次元上に可視化した図」を作成した。これらを活用し、学生が苦手な部分を伸ばすのか、得意な部分を伸ばすのか、そのためにどの科目を履修すれば良いかなどについて履修指導(支援)を行った。履修登録は学生の判断にゆだねたが、本法による履修指導(支援)が、学生に対しコンピテンシーを意識した学修への動機づけができたことが明らかになった。一方、それらを成し得るための教学面での改善点もいくつか浮かび上がった。}, pages = {17--28}, title = {大学教育における「コンピテンシー」に基づく履修指導(支援)方法の構築・実践と課題 : アクション・リサーチによる実践的教育研究}, year = {2019}, yomi = {マツモト, エリコ and タカマツ, クニヒコ and ボウガキ, ミヤコ and イマニシ, アキコ and セキ, マサユキ and ナカタ, ヤスオ} }