@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00001050, author = {伴仲, 謙欣 and 高松, 邦彦 and 川﨑, 弘也 and 近藤, みづき and 溝越, 祐志 and 三浦, 真希子 and 光成, 研一郎 and 中田, 康夫 and BANNAKA, Kenya and TAKAMATSU, Kunihiko and KAWASAKI, Hiroya and KONDO, Mizuki and MIZOKOSHI, Yuji and MIURA, Makiko and MITSUNARI, Kenichiro and NAKATA, Yasuo}, issue = {12}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {Kobe Tokiwa University's four departments (medical technology, nursing, child education, and dental hygiene) require students to gain strong abilities in team collaboration and cooperation in preparation for future tea m medical care or school. Therefore, in 2018, the university implemented a first-year experience (FYE) program that incorporated "Team Building" which is one of the organizational development approach into the conventional human resource development approach. To estimate the effectiveness of the organizational development approach in FYE, we analyzed and compared the interim data that were reported on students in 2017 and 2018 using a text mining method. Results suggest that it is possible to "deepen self-understanding" and "cooperate in others' self-understanding" at a nearly stage in a student's enrollment., 本学を構成する4つの学科(医療検査学科、看護学科、こども教育学科、口腔保健学科)の学生は、将来の“チーム医療”や“チーム学校”の担い手となるべく、チームで協力・協調・協働できうる能力の獲得が極めて重要である。そのため、2018 年度に初年次教育科目である「まなぶるときわびとⅠ」に“組織開発”の手法の1 つである“チームビルディング”の手法を組み込んだ授業展開を行った。この教育効果を明らかにするために、学生が提出した授業後レポートをテキストマイニングの手法を用いて分析した。その結果、入学初期段階における学生の「他者理解の促進」と「他者との関わりをとおした自己理解の深化」が示唆された。}, pages = {47--56}, title = {「チーム医療」「チーム学校」を念頭においた初年次教育 : 初年次教育科目「まなぶる➤ときわびとⅠ」への“チームビルディング”の手法の導入}, year = {2019}, yomi = {バンナカ, ケンヤ and タカマツ, クニヒコ and カワサキ, ヒロヤ and コンドウ, ミヅキ and ミゾコシ, ユウジ and ミウラ, マキコ and ミツナリ, ケンイチロウ and ナカタ, ヤスオ} }