@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00001112, author = {尾﨑, 雅子 and 藤原, 桜 and 阿児, 馨 and 西原, 詩子 and OZAKI, Masako and FUJIWARA, Sakura and AKO, Kaori and NISHIHARA, Utako}, issue = {13}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {The affective domain is considered to be a driving factor in the process of students’ proactive learning. The aim of this study was to identify changes in the affective domain of students using an analysis of professional identity both before and after [Basic Nursing Skills I (Common/Living Support)] and analyzing reports after class. In the evaluation of their professional identity, a Wilcoxon signed-rank test showed a significant increase in the score for “I am suited to the work of a nurse” (p<0.05). The analyzing concerned with the internal changes in students from report are ‘I was become aware of being good in nursing skills’, ‘Standing from the patient’s perspective’, ‘Getting into the patient’s feelings’, ‘Patient is the main subject’, and ‘Depending on the patients’ situation it changed’. As a result of valuation the affective domain by reference to the Japanese version of Bloom’s taxonomy advocated by Kajita, it was suggested that the stage was Ji(Teach) in which value and direction could be show., 情意領域は学生の能動的な学びのための原動力になると考えられている。本研究の目的は1年次「基本看護技術Ⅰ(共通・生活援助)」の前後での職業的アイデンティティ評価と授業後のレポートの分析により学生の情意領域の変化について把握することである。職業的アイデンティティ評価ではWilcoxon符号付順位検定の結果、「看護師の仕事に私は適している」の項目で有意な得点上昇があった(p<0.05)。レポートから学生の内面の変化について分析すると〈技術に関するよくできる感を自覚する〉〈患者の立場に立つ〉〈患者の気持ちに入り込む〉〈患者が主体になる〉〈患者の状況により変化する〉であった。情意領域の変化について梶田の提唱する日本版タキソノミーを参考に検討した結果、価値づけ方向づけができている状態「示」であることが示唆された。}, pages = {127--135}, title = {技術教育における看護学生の情意領域の変化 : 職業的アイデンティティ評価と学内演習後のレポート分析}, year = {2020}, yomi = {オザキ, マサコ and フジワラ, サクラ and アコ, カオリ and ニシハラ, ウタコ} }