@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00001165, author = {戸川, 晃子 and TOGAWA, Akiko}, issue = {15}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {The purpose of this study is to extract rhythmic patterns of words suitable for note verbalization. I have already reported the effectivity of the "verbalization of musical notes" for rhythm acquisition to establish an efficient and effective method for teaching piano to beginner students. In this study, the students first devised the "verbalization of musical notes" for the rhythms provided, and by a common student consensus, words suitable for rhythm acquisition were selected. Piano teachers then verified the suitability of those selected words and could then precisely reproduce the original rhythms using some of them. Finally, based on the results of the selection, the rhythmic patterns of the words suitable for "note verbalization" were extracted., 筆者はピアノ初学者における効率的かつ効果的なピアノ教授法の確立を目指し、これまでに「音符の言語化」がリズム習得に有効であることを報告してきた。本研究では次のステップとして、協力者の学生にリズムを提示し、学生自らがそのリズムに基づき「音符の言語化」を行い、学生が投票によりリズム習得に適していると考えることばを選抜した。次にピアノ指導者がそれらのことばを元のリズムで再現できるか検証を行った結果、選抜されたことば群の中にリズムを正確に再現できるものが見出された。そこで次に選抜されたことば群を詳細に検証した結果、「音符の言語化」に適した「ことばのリズムパターン」が抽出された。}, pages = {61--67}, title = {「音符の言語化」に適した「ことばのリズムパターン」の抽出}, year = {2022}, yomi = {トガワ, アキコ} }