@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00001213, author = {戸川, 晃子 and TOGAWA, Akiko}, issue = {16}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {I have already reported the effectivity of the "verbalization of musical notes" for rhythm acquisition to establish an efficient and effective method for teaching piano to beginner students. The "verbalization of musical notes" is a method of rhythmic-acquisition by thinking of words that match the rhythm and matching them to sound patterns. In this study, I investigated whether it was possible for students to acquire rhythm through self-study by finding and utilizing words whose sound patterns were matched to "verbal rhythm patterns." As a result, 97% (30/31) of the students could understand rhythm with the support of words, while they could not understand rhythm through the musical scores alone. Moreover, all students considered it effective in rhythm acquisition. These results provide important fundamental information for developing a novel rhythm-acquisition teaching and studying method., 筆者はピアノ初学者における効率的かつ効果的なピアノ教授法の確立を目指し、これまでに「音符の言語化(リズムに合うことばを考え、それを音型にあてはめること)」がリズム習得に有効であることを報告してきた。本研究では「音符の言語化」を学習者自身が「ことばのリズムパターン」を活用して行うことにより、独習によってリズムを習得することができるかを調査した。その結果、「ことばのリズムパターン」にあてはめたことばを活用することで、楽譜だけではリズムを理解することができなかった学生協力者の約97% (30名/31名)がリズムを理解することが可能になった。また、すべての協力者が「ことばのリズムパターン」にあてはめたことばが「リズム習得に有効」であると考えていることが明らかになった。本解析結果は新たなリズム習得指導法(独習法)開発の基盤となると考えられる。}, pages = {89--95}, title = {「ことばのリズムパターン」を活用したリズム習得についての検証}, year = {2023}, yomi = {トガワ, アキコ} }