Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-03-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
新入生の初年次教育科目の学業成績と非認知能力 : やり抜く力(GRIT)と自ら学ぶ力を中心に |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Relationship between academic grade in first-year experience courses and non-cognitive abilities: Focusing on GRIT and self-learning ability |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題 |
学業成績 |
キーワード |
|
|
主題 |
非認知能力 |
キーワード |
|
|
主題 |
やり抜く力 |
キーワード |
|
|
主題 |
自ら学ぶ力 |
キーワード |
|
|
主題 |
academic grades |
キーワード |
|
|
主題 |
non-cognitive ability |
キーワード |
|
|
主題 |
GRIT (guts, resilience, initiative, tenacity) |
キーワード |
|
|
主題 |
selflearning ability |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
光成, 研一郎
伴仲, 謙欣
高松, 邦彦
中田, 康夫
|
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
MITSUNARI, Kenichiro |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
BANNAKA, Kenya |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
TAKAMATSU, Kunihiko |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
NAKATA, Yasuo |
|
|
言語 |
en |
抄録 |
|
|
内容記述 |
本研究は、初年次教育科目を履修する新入生の非認知能力、なかでも特に重要といわれるやり抜く力と自ら学ぶ力が、当該科目の成績と関連があるのかどうか検討することを目的とする。今回は、非認知能力全般として日本語版Ten Item Personality Inventory、やり抜く力としてGRIT、自ら学ぶ力として自己教育力と自己調整学習方略の4つを測定した。初年次教育科目の学業成績と4つの測定項目との間の相関係数を算出したところ、従来いわれていることではあるが、やり抜く力、努力、勤勉性、努力調整方略が、初年次教育科目の成績に影響していることが改めて確認できた。以上のことから、学生の成功や学業成績の向上、あるいは学生の非認知能力の育成・向上のための教授-学修方略のありかたを検討するにあたっては、さまざまな非認知能力のなかでも、特に努力や粘り強さ、勤勉性、一生(所)懸命さなどに焦点を当てて検討を進めていくことが重要であることが改めて示唆された。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述 |
The purpose of this study is to examine whether the non-cognitive abilities of new students taking first-year experience courses, particularly the ability to persevere and the ability to learn as self-regulation, which are said to be particularly important, are related to their grades in these courses. In this study, we measured the Japanese version of the Ten-Item Personality Inventory as general non-cognitive abilities, GRIT as the ability to persevere, and self-education and self-regulated learning strategies as the ability to learn. Correlation coefficients between academic performance in first-year experience courses and the four measures were calculated, and it was confirmed once again that the ability to persevere, effort, diligence, and effort regulation strategies influenced academic grades in first-year experience courses, as is conventionally known. These findings suggest once again that when considering teaching and learning strategies to improve student success and academic grades, or to develop and improve students' non-cognitive abilities, it is important for future higher education research to focus particularly on effort, persistence, and diligence. |
書誌情報 |
ja : 神戸常盤大学紀要
en : Bulletin of Kobe Tokiwa University
号 17,
p. 39-45,
発行日 2024-03-31
|
出版者 |
|
|
出版者 |
神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
18845487 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |