@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00000488, author = {戸川, 晃子 and TOGAWA, Akiko}, issue = {8}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、ピアノ学習者が「ピアノを用いない練習」でも演奏向上が見られることを確かめ、それが、「ピアノを弾いて練習した場合」と比較して、どのくらいの効果があるかを確かめることである。被験者の初見演奏、「ピアノで練習した後」の演奏、別の実験曲による初見演奏、そして「ピアノを弾かずに練習した後」の演奏をディジタル録音し、それぞれの演奏に対して客観的評価(弾き直した数のカウント)と主観的評価を行った。その結果、ピアノを弾かずに練習した場合も、演奏向上が、ピアノを弾いて練習した場合の60%近くにのぼることが確認された。, In this study, we determined whether students could improve their piano performance in circumstances where they did not actually practice playing the piano. Additionally, we compared their performance after practice with piano with their performance after practice without piano to determine the effectiveness of practicing without a piano. We digitally recorded performances of two different pieces at sight,with piano practice and without piano practice, and we marked these performances using objective (i.e., the number of re-plays) and subjective criteria. We obtained the result that the improvement rate of the performance without piano practice was approximately 60% of the improvement rate of the performance with piano practice., 7, KJ00009666419, 原著, Original Article}, pages = {35--43}, title = {「ピアノを用いない練習」による演奏表現向上に関する研究}, year = {2015}, yomi = {トガワ, アキコ} }