@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00000490, author = {永島, 聡 and NAGASHIMA, Satoru}, issue = {8}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {我が国の看護教育において、「共感」は実践的な手法として扱われるのがしばしばである。しかしながら、そもそも共感とは何なのか、熟考するべきではないか。 拙稿では、J.Travelbeeの「共感」とC.R.Rogersの「共感」を比較検討し、次のような結論に達した。すなわち、Travelbeeにおける共感の概念は、看護学生が単にそれを実践的技法としてのみ捉えてしまうような性質を持っているのではないか、ということである。 「共感」という概念は、再考される必要があろう。, It can be said that "empathy" is often used as the practical method in nursing education in our country. However, I think we should deliberate about the question "What is empathy?"In this article, J.Travelbee's "empathy" is compared with C.R.Rogers's one. I have come to the conclusion that Travelbee's concept "empathy" misguide undergraduate nursing students to think it is merely one of those practical nursing techniques.Now the concept "empathy" itself needs reconsideration., 9, KJ00009666619, 原著, Original Article}, pages = {53--63}, title = {Travelbeeの「共感」とRogersの「共感」-看護教育における「共感」に関する再検討-}, year = {2015}, yomi = {ナガシマ, サトル} }