@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00000499, author = {菅野, 亜紀 and 小田, 剛 and 大田, 美香 and 熊岡, 穣 and 喜多, 伸一 and 渡辺, 哲也 and 一瀬, 晃洋 and 高雄, 由美子 and 前田, 英一 and 西本, 隆 and 高岡, 裕 and SUGANO, Aki and ODA, Tsuyoshi and OHTA, Mika and KUMAOKA, Minoru and KITA, Shinichi and WATANABE, Tetsuya and ICHINOSE, Akihiro and TAKAO, Yumiko and MAEDA, Eiichi and NISHIMOTO, Takashi and TAKAOKA, Yutaka}, issue = {9}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {我々は視覚障害者向けの鍼灸、特に経絡と経穴に関する教育材料の研究に取り組んだ。この教材では、鍼灸分野における概念間の関係の体系的な理解を可能にすべく、オントロジーを用いた。オントロジーの概念図によりオントロジー教材を作成し、これを鍼灸の講義で使用した群とオントロジー教材未使用群とで経絡・経穴の試験の結果を比較し、その有効性を解析した。その結果、オントロジー教材を使用した学生の経絡・経穴の試験の得点は、オントロジー教材未使用群の学生の得点よりも有意(P < 0.001)に高く、経絡と経穴の学習にオントロジー教材有効である事が明らかになった。この結果は、オントロジーの視覚障害者教育への利用が視覚障害者の鍼灸理論の学習へも有効であることを示唆している。, In this study we developed learning material of acupuncture - acupoints and meridians - for visually impaired people. For this learning material, we used ontology to construct the relations between the concepts in the acupuncture and moxibustion field which also enables tactical understanding similarly as visual understanding. We then used our learning material in the acupuncture lecture for the visually impaired students, and quantitatively analysed its efficacy to compare the results with the group which did not use the learning material. As a result, the students, who used our learning material, scored significantly higher in the examination than the students of non-use group (P < 0.001), suggesting that our learning material was effective for learning of acupuncture theory., 5, KJ00010152899, 原著, Original Article}, pages = {23--34}, title = {視覚障害者への鍼灸教育におけるオントロジーベース教材の有効性}, year = {2016}, yomi = {スガノ, アキ and オダ, ツヨシ and オオタ, ミカ and クマオカ, ミノル and キタ, シンイチ and ワタナベ, テツヤ and イチノセ, アキヒロ and タカオ, ユミコ and マエダ, エイイチ and ニシモト, タカシ and タカオカ, ユタカ} }