@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00000504, author = {桐村, 豪文 and 高松, 邦彦 and 伴仲, 謙欣 and 野田, 育宏 and 中田, 康夫 and KIRIMURA, Takafumi and TAKAMATSU, Kunihiko and BANNAKA, Kenya and NODA, Ikuhiro and NAKATA, Yasuo}, issue = {9}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {昨今の大学運営において、教職協働の必要性に対する認識が広まっている。今回、本学の教学マネジメントの改善に資するため、教職協働によりその課題の可視化に取り組んだ。その結果、本学の教学マネジメントの全体を俯瞰することができ、なおかつその課題を可視化することができる活動システムを描くに至った。教職協働を「知」の観点から捉えるとき、その取り組みは異なる専門知同士の相互交流とみることができる。とはいえ、知の相互交流は決して容易なことではない。「専門家/非専門家」の境界線を固定的に捉える限り、知の流れは一方向的にしかならない。知の交流が促進されるためには、パラレルな知性が駆使されるよう環境を整備することが求められる。サロンのような場の設定、ファシリテーターの役割を担う人材の配置がその例である。このような環境があってこそ、セレンディピティの可能性が高まり、知の交流に留まらず新たな知の創造に至るのである。, This paper discusses knowledge creation through collaboration amongst faculty at institutions of learning. Particularly, as a case study and in an effort to improve the management at our own university, we attempted to conceptualize this topic from the perspective of collaboration between academic and administrative faculty. We were able to evaluate the school's management as a whole and developed a system of exercises to determine how management can improve with greater collaboration between academic and administrative faculty. Mutual exchange of knowledge between academic and administrative faculty is hindered by the fixation on boundaries between specialists and nonspecialists, ensuring that knowledge can flow only in one direction. We can nurture an environment that is conducive to knowledge exchange, where for example a facilitator exists to bridge the boundary between the specialist and the nonspecialist. Collaboration in such an environment allows unobstructed flow of knowledge and the creation of new knowledge., 10, KJ00010153899, 原著, Original Article}, pages = {71--78}, title = {教職協働による新たな知の創造 ~セレンディピティの可能性を高めるための工夫~}, year = {2016}, yomi = {キリムラ, タカフミ and タカマツ, クニヒコ and バンナカ, ケンヤ and ノダ, イクヒロ and ナカタ, ヤスオ} }