@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00000510, author = {牛頭, 哲宏 and GOZU, Tetsuhiro}, issue = {9}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、本学の授業において教育支援システムを用いた実践を行い、その意義と有効性を考察することにある。取り上げる実践は1年生「初期演習」と3年生「生活とことば」である。教育支援システムの掲示板機能を利用し、グループワークでの情報共有やポートフォリオ評価を試みた。グループワークでの活用では、学生同士の情報交換や、教員の評価において効果が得られた。また、ポートフォリオ評価における掲示板の活用では、自己評価や他者評価を共有することによって、学びの意味を振り返る点において有効であった。今後も教育支援システムを活用し、授業のあり方や評価の方法について工夫し、学生の学力向上を図っていきたい。, The purpose of this report is to examine the effectiveness and significance of the use and application of education support systems within university lectures. The application of this was undertaken within the first year students `Freshmen Seminar' and the third year students `Life and Language' classes. This has been attempted through the use of information exchange with group work and portfolio assessment with the education support system online discussion board. There were good results regarding the application of online discussion boards for group work with student information exchange and in teacher assessment. Furthermore for portfolio assessment, the use of discussion boards was useful to review the meaning of learning through self-assessment and peer-assessment. Through the usage of education support systems in the future, class pedagogy and assessment methods can be shaped and attempt to improve student academic ability., 16, KJ00010205299, 報告, Report}, pages = {121--127}, title = {「クラウド型教育支援システム(manaba)の活用による指導と評価」 -プロジェクト掲示板の活用による学びの可視化-}, year = {2016}, yomi = {ゴズ, テツヒロ} }