@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00000968, author = {高松, 邦彦 and 村上, 勝彦 and 桐村, 豪文 and 伴仲, 謙欣 and 野田, 育宏 and Raphael-Joel, Wei LIM and 光成, 研一郎 and 関, 雅幸 and 松元, 英理子 and 坊垣, 美也子 and 今西, 麻樹子 and 大森, 雅人 and 足立, 了平 and ADACHI, Ryohei and 山﨑, 麻由美 and 坂本, 秀生 and 鷹尾, 和敬 and 旭, 潤一郎 and 中村, 忠司 and 中田, 康夫 and TAKAMATSU, Kunihiko and MURAKAMI, Katsuhiko and KIRIMURA, Takafumi and BANNAKA, Kenya and NODA, Ikuhiro and Raphael-Joel, Wei LIM and MITSUNARI, Kenichiro and SEKI, Masayuki and MATSUMOTO, Eriko and BOHGAKI, Miyako and IMANISHI, Akiko and OMORI, Masato and 足立, 了平 and ADACHI, Ryohei and YAMASAKI, Mayumi and SAKAMOTO, Hideo and TAKAO, Kazutaka and ASAHI, Junichiro and NAKAMURA, Tadashi and NAKATA, Yasuo}, issue = {11}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {Kobe Tokiwa University is currently performing university reform. To address many pressing and important problems of university reform, we had, over the past three years, determined research questions about these problems and resolved each of them when a problem presented itself, publishing our findings as reports or presenting in meetings. Before we began this research, we thought that there were no relationships between our studies. In this study, we reflect on our research during the last three years. Looking back, we discovered that we can classify our research into six groups by context analysis: group 1: university reform and collaboration between academic faculty and administrative staff, group 2: proposal of novel knowledge-creation models, group 3: novel visualization methods for education, group 4: information and communication technology for education, group 5: evidence-based education, group 6: first-year experience. More abstractly, our research can provide basis for a novel interdisciplinary concept, which we call “eduinformatics.” Based on this research, we propose changes to higher education that will result in increased quality of learning and teaching., 神戸常盤大学は大学改革の真っ只中にある。われわれは過去3年間、本学における高等教育上の重要な課題を解決すべく、その都度リサーチクエスチョンを定めたうえでそれを解決し、その内容を論文や学会発表という形で公表してきた。今回、これらの一連の研究成果を俯瞰的に眺め、文脈解析を行った結果、われわれの研究が、①大学改革と教職協働、②新たな知の創造モデルの提案、③教育の新可視化法の開発、④ ICTを用いた教育方法の開発、⑤エビデンス・ベースドな教育の実践、⑥初年次教育、の6つの分野に分類できることを見出した。そしてこの6つの分野が、bioinformaticsという既存の概念に倣い、教育研究といういわゆる文系色の濃い分野に、いわゆる理系色を融合させた学際的分野として“eduinformatics”という新たな概念を提唱することで1つに括れることを発見した。この新たな概念を高等教育研究に敷衍することで、わが国の高等教育研究が飛躍的に発展していくことが期待できる。}, pages = {27--44}, title = {“Eduinformatics”: A new education field promotion}, year = {2018}, yomi = {タカマツ, クニヒコ and ムラカミ, カツヒコ and キリムラ, タカフミ and バンナカ, ケンヤ and ノダ, イクヒロ and ミツナリ, ケンイチロウ and セキ, マサユキ and マツモト, エリコ and ボウガキ, ミヤコ and イマニシ, アキコ and オオモリ, マサト and アダチ, リョウヘイ and ヤマサキ, マユミ and サカモト, ヒデオ and タカオ, カズタカ and アサヒ, ジュンイチロウ and ナカムラ, タダシ and ナカタ, ヤスオ and アダチ, リョウヘイ} }