@article{oai:kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp:00000983, author = {牛頭, 哲宏 and 光成, 研一郎 and 國崎, 大恩 and 桐村, 豪文 and GOZU, Tetsuhiro and MITSUNARI, Kenichiro and KUNISAKI, Taion and KIRIMURA, Takafumi}, issue = {11}, journal = {神戸常盤大学紀要, Bulletin of Kobe Tokiwa University}, month = {Mar}, note = {“Manaburu-Tokiwabito” was introduced as a core subject for Kobe Tokiwa University’s fundamental curriculum in 2017. “Manaburu-Tokiwabito” is a course in which students aim to gain people skills, discussion skills, and the ability to analyze oneself through group work. Therefore, it is an active learning course that encourages students to participate in various programs through their own initiative. The teacher observed the process of learning in students’ group work and took a facilitator role, conducting intervention and assistance in this practice. The quality of instructor guidance and advice is of importance to student learning. The teacher used the data found from the portfolio assessment as the guideline. This report analyzes the actual portfolio assessment used in “Manaburu-Tokiwabito I” and considers the effectiveness of the integration of its goals, instruction, and assessment., 平成29年度から始まった本学の基盤教育の中心科目に「まなぶる▶ときわびと」が設定された。「まなぶる▶ときわびと」は、学生が様々なプログラムに能動的に参加し、「仲間を作る力」「仲間と議論する力」「自らを見つめ直す力」などを身につけるアクティブ・ラーニングの科目である。この実践において、教師はグループにおける学習過程を観察し、介入と促進を行うファシリテータの役割を担った。教師の指導助言の質が学生の学びに重要な意味を持つ。教師が行う指導助言の指標になるのが、学びのプロセスを蓄積したポートフォリオ評価から得たデータである。本稿では「まなぶる▶ときわびとⅠ」におけるポートフォリオ評価の実際を分析し、目標と指導と評価の一体化を図ることの意義と有効性について考察する。}, pages = {209--218}, title = {アクティブ・ラーニングを支えるポートフォリオ評価―「まなぶる▶ときわびとⅠ」における目標と指導と評価の一体化をめざして―}, year = {2018}, yomi = {ゴズ, テツヒロ and ミツナリ, ケンイチロウ and クニサキ, タイオン and キリムラ, タカフミ} }