WEKO3
アイテム
「ピアノを用いない練習」による演奏表現向上に関する研究
https://kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp/records/488
https://kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp/records/488c3da469f-90ba-49bd-bdaf-35d44ab1f860
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-09-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「ピアノを用いない練習」による演奏表現向上に関する研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on the Improvement of Performance Expression of "Practice without Piano" | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ピアノを用いない練習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 演奏表現 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | イメージ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 定量的研究 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Practice without Piano | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Performance Expression | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Quantitative Study | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | "Image" | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12442114 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | ピアノ オ モチイナイ レンシュウ ニ ヨル エンソウ ヒョウゲン コウジョウ ニ カンスル ケンキュウ | |||||
著者 |
戸川, 晃子
× 戸川, 晃子× TOGAWA, Akiko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 神戸常盤大学教育学部こども教育学科 | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Original Article | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿の目的は、ピアノ学習者が「ピアノを用いない練習」でも演奏向上が見られることを確かめ、それが、「ピアノを弾いて練習した場合」と比較して、どのくらいの効果があるかを確かめることである。被験者の初見演奏、「ピアノで練習した後」の演奏、別の実験曲による初見演奏、そして「ピアノを弾かずに練習した後」の演奏をディジタル録音し、それぞれの演奏に対して客観的評価(弾き直した数のカウント)と主観的評価を行った。その結果、ピアノを弾かずに練習した場合も、演奏向上が、ピアノを弾いて練習した場合の60%近くにのぼることが確認された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this study, we determined whether students could improve their piano performance in circumstances where they did not actually practice playing the piano. Additionally, we compared their performance after practice with piano with their performance after practice without piano to determine the effectiveness of practicing without a piano. We digitally recorded performances of two different pieces at sight,with piano practice and without piano practice, and we marked these performances using objective (i.e., the number of re-plays) and subjective criteria. We obtained the result that the improvement rate of the performance without piano practice was approximately 60% of the improvement rate of the performance with piano practice. | |||||
書誌情報 |
神戸常盤大学紀要 en : Bulletin of Kobe Tokiwa University 号 8, p. 35-43, 発行日 2015-03-31 |
|||||
URL | ||||||
識別子 | http://bulletin.kobe-tokiwa.ac.jp/_src/661/058cb49298208ccb90ec8dw8eq208fc.pdf | http://bulletin.kobe-tokiwa.ac.jp/_src/661/058cb49298208ccb90ec8dw8eq208fc.pdf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 7 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009666419 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21884781 |