WEKO3
アイテム
基盤教育の設計~教職協働による教学マネジメント改革の成果~
https://doi.org/10.20608/00000971
https://doi.org/10.20608/00000971b09020bb-8c1d-4eb0-81d3-503a53d1d60e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
Bulletin11_20.pdf (4.5 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 基盤教育の設計~教職協働による教学マネジメント改革の成果~ | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Design the basic education courses as part of the innovation of management of learning and teaching at our own university through collaboration between academic faculty and administrative staff | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 基盤教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教職協働 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教学マネジメント改革 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コスモロジー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プロト・ディシプリナリー | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | general education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | collaboration between academic faculty and administrative staff | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reform of management of learning and teaching | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cosmology | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | proto-disciplinary | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20608/00000971 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
桐村, 豪文
× 桐村, 豪文× 高松, 邦彦× 伴仲, 謙欣× 野田, 育宏× 光成, 研一郎× 中田, 康夫× KIRIMURA, Takafumi× TAKAMATSU, Kunihiko× BANNAKA, Kenya× NODA, Ikuhiro× MITSUNARI, Kenichiro× NAKATA, Yasuo |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年、大学改革待ったなしの状況であり、そのなかの1つに教養教育改革が含まれている。先稿では、教職協働の取り組みの末にたどり着いた本学の教学マネジメント改革の理念構築について報告したが、本稿では、その改革の理念のもとに行った教養教育の再検討と、そのうえで行った基盤教育の設計とその背後にある理念などについて論じる。基盤教育の設計においては、「コスモロジー」「プロト・ディシプリナリー」を鍵概念とし、科目間の“越境関係”を意識しながら、また「なぜ、それを教えるのか」という根源的な問いから、さらに、準正課・正課外を含めた俯瞰的視野から「誰が、どこで、どのように教えるべきか」という問いに発展させ、包括的に科目設計を行った。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In recent years, there has been no waiting for university reform, which includes general education reform. In the previous paper, we reported on the idea of the educational management reform of our university, which we accomplished through collaborative efforts between academic faculty and administrative staff. In this paper, we review the general education conducted and discuss the design and idea of liberal arts education through collaboration between academic faculty and administrative staff. In designing general education, we designed courses comprehensively according to a broad perspective including cosmetics and regular exercise activities, while taking cosmology and protodiplomacy as key concepts. | |||||
書誌情報 |
神戸常盤大学紀要 en : Bulletin of Kobe Tokiwa University 号 11, p. 181-192, 発行日 2018-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18845487 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |