WEKO3
アイテム
コンピテンシーの育成を目指した専門科目「臨床検査学発展演習」の成果と課題
https://doi.org/10.20608/00001138
https://doi.org/10.20608/00001138e1833ccf-8daa-4072-91b4-caf34f8c8421
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
Bulletin14_10.pdf (3.7 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | コンピテンシーの育成を目指した専門科目「臨床検査学発展演習」の成果と課題 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Challenge and assessments of outcomes for the specialized subject "Advanced Medical Technology Demonstration" that aim is to bring up competencies of students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コンピテンシー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 臨床検査技師教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 専門科目 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | competency | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | medical technology education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | specialized subject | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20608/00001138 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
坊垣, 美也子
× 坊垣, 美也子× 松元, 英理子× 杉山, 育代× 澁谷, 雪子× 高松, 邦彦× 中田, 康夫× BOHGAKI, Miyako× MATSUMOTO, Eriko× SUGIYAMA, Ikuyo× SHIBUYA, Yukiko× TAKAMATSU, Kunihiko× NAKATA, Yasuo |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 医療検査学科3年後期の専門科目「臨床検査学発展演習」は、2019年度に新たに開講した科目である。この授業の目的は、各臨床検査学で学んだ知識をさらに発展させることである。我々は、その科目において、学生がどのようなコンピテンシーを伸ばし、それによってどのように成長したと感じたのか、さらに本科目が得た成果を明らかにすることを目的として研究を行った。授業終了時に、学生に対して、複数選択、5段階評価および自由記述形式のアンケートを実施した。複数選択と5段階評価については、記述統計解析を行い、自由記述についてはテキストマイニング解析を実施した。その結果、学生は「臨床検査学発展演習」を通して、「協調性・協働力」「情報力」「表現力」「専門力」を伸ばせたと回答し、本科目の授業方法であるグループワークとグループワークに設定した課題がこれらのコンピテンシーの向上に寄与したことを明らかにした。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The specialized subject, "Advanced Medical Technology Demonstration," is one of the third grade and second-semester practicums in the department of medical technology, faculty of health sciences, Kobe Tokiwa University. The subject started in 2019. The aim of this practicum is students' knowledge development in their courses. To investigate what competencies students bring up, how they bring up, and assess the outcomes of this practicum, we performed a questionnaire that involved multiple selections, five-grade evaluation, and free description. Regarding items of various sections and five-grade assessment, analysis was performed using descriptive statistics. Regarding free description, text-mining analysis was performed. Results show that students bring up their competencies of cooperation & collaboration, media literacy, presentation, and professional expertise. Furthermore, results suggest that group work and assignments in this practicum contribute to increasing student competencies. | |||||
書誌情報 |
神戸常盤大学紀要 en : Bulletin of Kobe Tokiwa University 号 14, p. 58-69, 発行日 2021-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18845487 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |