WEKO3
アイテム
教育実習生の「外国語活動」及び「外国語」の授業実践経験に関する調査
https://doi.org/10.20608/00001206
https://doi.org/10.20608/0000120605b1a74f-1ff3-49e9-a246-6bed10e79b85
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-31 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 教育実習生の「外国語活動」及び「外国語」の授業実践経験に関する調査 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A report on student teachers’ teaching experience of “foreign language activity” and “foreign language” | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 教育実習 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 実習生 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 「外国語活動」 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 「外国語」 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 外国語授業実践経験 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | practice teaching | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | student teachers | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | foreign language activity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | foreign language | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | teaching experience | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.20608/00001206 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
脇本, 聡美
× 脇本, 聡美
× WAKIMOTO, Satomi
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述 | 本稿では、教員を目指す学生の資質能力の育成に不可欠な教育実習における、実習生の外国語授業実践経験の現状について、次の3点を明らかにすることを目指す。1)どのくらいの教育実習生が実習中に外国語授業実践を経験しているのか 2)外国語(英語)コア・カリキュラム導入による改訂後のカリキュラムで学んだ実習生の外国語授業実践経験は改訂前と比べて変化があるのか 3)実習生は教育実習中の外国語授業実践経験をどのように捉えているのか。質問紙調査分析で明らかになったのは、1)外国語授業実践経験をした実習生は少ない傾向にある 2 )カリキュラム改訂の前後での実践経験に差は見られない 3)経験しなかった学生の94%は授業を行うことを希望しており、経験した学生には授業実践を行ったことで得られた教師としての成長に繋がる気づきが見て取れたことである。また、学生の記述回答から、指導法等の授業の改善点が示唆された。 | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述 | This paper attempts to clarify the following three points concerning student teachers' teaching experience of foreign language classes in their teaching practice, which are essential in fostering their qualifications and abilities as teachers: 1) the percentage of student teachers who taught foreign language classes, 2) the difference in teaching experience between student teachers' learning with the previous curriculum and those learning with the revised curriculum as per the foreign language (English) core curriculum, and 3) student teachers' views concerning the experience of teaching foreign language classes. The analysis of the questionnaire shows: 1) the number of student teachers who taught foreign language classes is rather small, 2) no difference in teaching experience was observed between the student teachers' learning with the previous curriculum and those learning with the revised one, and 3) 94% of the students who did not teach foreign language classes wish to have had the teaching experience while the students with teaching experience showed awareness leading to development as a teacher. Moreover, their descriptions suggest points for improvement in classes such as the teaching methodology class. | |||||||||||
書誌情報 |
神戸常盤大学紀要 en : Bulletin of Kobe Tokiwa University 号 16, p. 122-135, 発行日 2023-03-31 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 18845487 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR |