WEKO3
アイテム
看護教育におけるトラベルビー理論の有用性に関する再検討 --ロゴセラピー的観点から--
https://kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp/records/477
https://kobe-tokiwa.repo.nii.ac.jp/records/4774ee372d5-dad7-43d9-a0a0-e49fd177d5e3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
Bulletin07_07.pdf (1.3 MB)
|
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-09-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護教育におけるトラベルビー理論の有用性に関する再検討 --ロゴセラピー的観点から-- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Reconsideration about the usefulness of Travelbee's theory in nursing education ----From the viewpoint of Logotherapy---- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Travelbee | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Frankl | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 意味 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ロゴセラピー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護教育 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12442114 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | カンゴ キョウイク ニ オケル トラベルビー リロン ノ ユウヨウセイ ニ カンスル サイケントウ ロゴセラピーテキ カンテン カラ | |||||
著者 |
永島, 聡
× 永島, 聡× NAGASHIMA, Satoru |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 神戸常盤大学保健科学部看護学科 | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | When teaching staffs teach undergraduates at nursing schools about the skills of nursing, it would appear while conveying the practical methods is emphasized, the philosophical backgrounds is not. This tendency encourages superficial understandings of patients and hinders empathy for the existence of patients.To have the deeper insight into patients, Joyce Travelbee's theory can be useful. She says her own theory of nursing is based on Victor.E.Frankl's Logotherapy (Frankl's theory is existentialism essentially) and that the nurses have to transcend the role as nurses in nursing actions.However, it seems Travelbee does not deliberate her own theory so sufficiently from the viewpoint of Frankl's philosophy, I think. In this article, I attempt to reconsider the practice of nursing education in light of Travelbee's theory and Logotherapy. And I would like to seek the indispensability of "interpersonal relationship" and "meaning" in nursing education. | |||||
書誌情報 |
神戸常盤大学紀要 en : Bulletin of Kobe Tokiwa University 号 7, p. 59-68, 発行日 2014-03-31 |
|||||
URL | ||||||
識別子 | http://bulletin.kobe-tokiwa.ac.jp/_src/642/p05989i9387918f.pdf | http://bulletin.kobe-tokiwa.ac.jp/_src/642/p05989i9387918f.pdf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 9 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009208159 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21884781 |