ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 神戸常盤大学紀要 Online ISSN:2188-4781
  2. 第11号(2018)

母性看護学実習における学びに関する研究-分娩見学を終えた学生たちによるグループインタビューの分析-

https://doi.org/10.20608/00000960
https://doi.org/10.20608/00000960
8f6cd59e-d0c7-4c74-8894-44243ef9a4f8
名前 / ファイル ライセンス アクション
Bulletin11_09.pdf Bulletin11_09.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-03-31
タイトル
タイトル 母性看護学実習における学びに関する研究-分娩見学を終えた学生たちによるグループインタビューの分析-
タイトル
タイトル Study about learning in a motherhood nursing training-Analysis-of a group interview by the students who have finished child delivery observation-
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 母性看護学実習
キーワード
主題 分娩見学
キーワード
主題 グループインタビュー
キーワード
主題 自己内対話
キーワード
主題 maternal nursing practice
キーワード
主題 child delivery observation
キーワード
主題 group interview
キーワード
主題 self-dialogue
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20608/00000960
ID登録タイプ JaLC
著者 伊東, 美智子

× 伊東, 美智子

伊東, 美智子

ja-Kana イトウ, ミチコ

Search repository
島内, 敦子

× 島内, 敦子

島内, 敦子

ja-Kana シマノウチ, アツコ

Search repository
ITOH, Michiko

× ITOH, Michiko

en ITOH, Michiko

Search repository
SHIMANOUCHI, Atsuko

× SHIMANOUCHI, Atsuko

en SHIMANOUCHI, Atsuko

Search repository
抄録
内容記述 〈目的〉母性看護学実習において分娩見学ができた学生自身からその時の心境等について聴き、今後の教育支援に活かす。〈方法〉分娩を見学した学生の内、研究協力の同意を得られた看護学科3回生7名に対してグループインタビューを行い、語られた内容を分析した。〈結果〉【】をカテゴリーとする。産婦に対面した直後の学生は【嬉しさ】の反面【不安】や【戸惑い】を感じていた。次第に【分娩の現実】を肌で感じ、どうしたら良いのかと【自問と葛藤】を繰り返すようになるが、指導者らから【実践的な支援】を得ることで産婦に寄り添え、最後は出産と共に【感動】や児への【愛おしさ】に満たされていた。また、【具体的な事前学習】の必要性も実感していた。〈結論〉学生たちは分娩見学を通して自問や葛藤を内包した自己内対話を繰り返していた。これは成長過程として重要であり、教育者は見守る一方、言語的説得を交えた実践的な関わりが必要であると考えた。
抄録(英)
内容記述 Methods: The purpose of this study is to analyze students’narratives after observation of child delivery in maternal nursing practice as a part of for learning. A group interview was performed with 7 nursing departments 3 comebacks which could get consent of research collaboration in the observation and the student who practiced. The told contents of the interview were analyzed, and the child delivery period nursing was classified. The results show that students felt things such as “Pleasure,” “Expectation,” “Am I good?,” “Uneasiness and Anxiety,” and “Seriousness of child delivery.” “Asking which has no responses” was piled, and we also assumed “Am I good?” discord to aid to the woman whose term is near one is doing. Discord looks at oneself, and, a student, in the chance when one grows, with practicing concerning by the teachers who included linguistic persuasion is also needed. I partook of an “impression” with a mother and child at the end of the observation and also noticed the “necessity of preliminary learning.”
書誌情報 神戸常盤大学紀要
en : Bulletin of Kobe Tokiwa University

号 11, p. 57-66, 発行日 2018-03-31
出版者
出版者 神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18845487
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 13:16:45.043616
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3