ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 神戸常盤大学紀要 Online ISSN:2188-4781
  2. 第16号(2023)

「ことばのリズムパターン」を活用したリズム習得についての検証

https://doi.org/10.20608/00001203
https://doi.org/10.20608/00001203
53b0ec88-0fee-4383-97d6-d718f53d2a0b
名前 / ファイル ライセンス アクション
Bulletin16_11.pdf Bulletin16_11.pdf (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-31
タイトル
タイトル 「ことばのリズムパターン」を活用したリズム習得についての検証
タイトル
タイトル Verification of Rhythm Acquisition Using "Rhythm Patterns of Words
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 ピアノ教授法
キーワード
主題 リズム
キーワード
主題 音符の言語化
キーワード
主題 保育者・教員養成校
キーワード
主題 Piano Method
キーワード
主題 Rhythm
キーワード
主題 Verbalizing Musical Notes
キーワード
主題 Teacher Training School
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20608/00001203
ID登録タイプ JaLC
著者 戸川, 晃子

× 戸川, 晃子

戸川, 晃子

ja-Kana トガワ, アキコ

Search repository
TOGAWA, Akiko

× TOGAWA, Akiko

en TOGAWA, Akiko

Search repository
抄録
内容記述 筆者はピアノ初学者における効率的かつ効果的なピアノ教授法の確立を目指し、これまでに「音符の言語化(リズムに合うことばを考え、それを音型にあてはめること)」がリズム習得に有効であることを報告してきた。本研究では「音符の言語化」を学習者自身が「ことばのリズムパターン」を活用して行うことにより、独習によってリズムを習得することができるかを調査した。その結果、「ことばのリズムパターン」にあてはめたことばを活用することで、楽譜だけではリズムを理解することができなかった学生協力者の約97% (30名/31名)がリズムを理解することが可能になった。また、すべての協力者が「ことばのリズムパターン」にあてはめたことばが「リズム習得に有効」であると考えていることが明らかになった。本解析結果は新たなリズム習得指導法(独習法)開発の基盤となると考えられる。
抄録(英)
内容記述 I have already reported the effectivity of the "verbalization of musical notes" for rhythm acquisition to establish an efficient and effective method for teaching piano to beginner students. The "verbalization of musical notes" is a method of rhythmic-acquisition by thinking of words that match the rhythm and matching them to sound patterns. In this study, I investigated whether it was possible for students to acquire rhythm through self-study by finding and utilizing words whose sound patterns were matched to "verbal rhythm patterns." As a result, 97% (30/31) of the students could understand rhythm with the support of words, while they could not understand rhythm through the musical scores alone. Moreover, all students considered it effective in rhythm acquisition. These results provide important fundamental information for developing a novel rhythm-acquisition teaching and studying method.
書誌情報 神戸常盤大学紀要
en : Bulletin of Kobe Tokiwa University

号 16, p. 89-95, 発行日 2023-03-31
出版者
出版者 神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18845487
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 13:15:15.071754
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3