ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 神戸常盤大学紀要 Online ISSN:2188-4781
  2. 第11号(2018)

学生の主体的な学びを中心とした教員養成のあり方の課題と展望-専門性の向上と大学教育の質保証との背反性と類縁性に着目して-

https://doi.org/10.20608/00000967
https://doi.org/10.20608/00000967
b5b6d05e-25b3-4d05-bf5a-f9ec8aa0d4a7
名前 / ファイル ライセンス アクション
Bulletin11_16.pdf Bulletin11_16.pdf (808.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-03-31
タイトル
タイトル 学生の主体的な学びを中心とした教員養成のあり方の課題と展望-専門性の向上と大学教育の質保証との背反性と類縁性に着目して-
タイトル
タイトル How Can We Do Teacher Training in Fluid Society?; Paradox and Affinity between Improvement of Abilities and Quality Assurance in Teacher
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 教員養成
キーワード
主題 質保証
キーワード
主題 主体的な学び
キーワード
主題 teacher training
キーワード
主題 quality assurance
キーワード
主題 learning
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20608/00000967
ID登録タイプ JaLC
著者 國崎, 大恩

× 國崎, 大恩

國崎, 大恩

ja-Kana クニサキ, タイオン

Search repository
大森, 雅人

× 大森, 雅人

大森, 雅人

ja-Kana オオモリ, マサト

Search repository
光成, 研一郎

× 光成, 研一郎

光成, 研一郎

ja-Kana ミツナリ, ケンイチロウ

Search repository
牛頭, 哲宏

× 牛頭, 哲宏

牛頭, 哲宏

ja-Kana ゴズ, テツヒロ

Search repository
橋本, 好市

× 橋本, 好市

橋本, 好市

ja-Kana ハシモト, コウイチ

Search repository
KUNISAKI, Taion

× KUNISAKI, Taion

en KUNISAKI, Taion

Search repository
OMORI, Masato

× OMORI, Masato

en OMORI, Masato

Search repository
MITSUNARI, Kenichiro

× MITSUNARI, Kenichiro

en MITSUNARI, Kenichiro

Search repository
GOZU, Tetsuhiro

× GOZU, Tetsuhiro

en GOZU, Tetsuhiro

Search repository
HASHIMOTO, Koichi

× HASHIMOTO, Koichi

en HASHIMOTO, Koichi

Search repository
抄録
内容記述 教員を取りまく急激な社会環境の変化を受け、現在、教員養成のあり方が抜本的に問い直されている。さらに、大学教育の質的転換が声高に叫ばれるなか、「いま、大学で〈どのような〉専門職としての教員を〈いかに〉養成していくのか」という課題に全国の教員養成系大学が直面している。そこで本稿では、大学教育の質的転換にむけた新たな教員養成のあり方を明らかにするべく、養成段階における資質・能力の向上とその質保証との関係性について考察をした。その結果、急激に変化する社会環境に対応するべく教員には具体的な教育技術以上に実践を反省し改善する力が求められる一方で、質保証という観点からはそうした反省し改善する力よりも技術的力量を教育することが構造的に求められてしまうことを明らかにすることができた。さらにそうしたアポリアが学生の主体的な学びを契機とする教育実践によっていかに乗り越えることができるのかを示唆することができた。
抄録(英)
内容記述 The teacher training system in Japan has been deeply questioned as the Japanese social environment surrounding schools and teachers evolves. Qualitative changes in university education are also necessary. Under such circumstances, all universities and colleges that have teacher-training programs are working on the task, “How we can train a student as professional teacher?” The aim of this article is to clarify new methods of teacher training by reconsidering the relationship between improvement of abilities and quality assurance in teacher training. As a result, we identify the following: (1) To respond to drastic changes in the social environment, teachers need to be able to reflect on their own practices more than they need to have specific teaching techniques. However, from the standpoint of quality assurance, it is more important for teachers to have specific teaching techniques than for them to be able to reflect on their own practices. (2) Such “aporia” between improvement of abilities and quality assurance in teacher training can be resolved through learning by students.
書誌情報 神戸常盤大学紀要
en : Bulletin of Kobe Tokiwa University

号 11, p. 137-146, 発行日 2018-03-31
出版者
出版者 神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18845487
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 13:16:36.707771
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3